Pagina's

maandag 22 januari 2018

structuur

Een van mijn doelen dit jaar is meer, en vooral een goede, structuur aanbrengen.
Zowel op mijn werk als thuis.


Maar hoe breng je nu structuur aan?
Voor veel dingen heb je al een routine ontwikkeld, waar je je niet altijd bewust van bent.
Zo heb ik, als ik wakker word, altijd een minuut of 10 nodig voor ik daadwerkelijk uit bed stap.
Daarna doe ik het licht in de gang aan zodat dochterlief al wat meer licht in haar kamer heeft (slaapt met deur open) en ga ik beneden haar schooltas en mijn eigen werk tas klaarmaken.
Afhankelijk van de hoeveelheid tijd, maak ik eerst haar ontbijt klaar of ga ik eerst naar boven om haar echt wakker te maken en aan te kleden.
Daarna is het tijd voor het ontbijt en om weg te gaan.

Als je je bewust bent van de routine en deze werkt dan kan je zo door gaan.
Maar werkt het niet dan is het tijd om het stap voor stap onder de loep te nemen.
Als voorbeeld gebruik ik even mijn routine.

Als je weet dat je die 10 minuten 's morgens voor jezelf nodig hebt, moet je niet je wekker op de uiterste tijd zetten.
Ben jij 's morgens niet zo snel in beweging te krijgen dan is het voor jou misschien beter om 's avonds al de tassen klaar te hebben en evt. drinken/broodtrommel in de koelkast te zetten.
Ook het kleden kan een probleem vormen (dat was bij dochterlief eerder het probleem)
Als je 's morgens veel tijd kwijt bent aan het kiezen van je kleding voor die dag (of je kind kan niet kiezen), zorg dan dat je dit 's avonds doet.

Thuis heb ik voor mezelf genoeg structuur maar voor man en dochterlief kan het misschien wat duidelijk zichtbaar worden.
Dat is dus iets waar ik zicht op moet krijgen en in overleg kan aanpassen.
Hiervoor moet ik me dus meer bewust worden van bestaande routines en kijken welke behouden/uitgebreid kunnen worden en waar mogelijk aanpassingen moeten plaatsvinden.

Pictogrammen kunnen daarbij heel goed helpen.
Maar waar het niet nodig is wil ik ze niet toepassen.
Dochterlief wil ik er niet van afhankelijk laten worden.



Hoe kijk jij naar structuur en doe je er ook iets mee?




4 opmerkingen:

  1. Zonder structuur zou ons ADD huishouden volledig in de soep lopen. Wat ons verder op de been houd zijn dagelijks lijstjes maken voor de volgende dag, week-menu's En een uitgebreid exel schema waarin onze activiteiten voor 2 weken zijn geplanned. Handig om te zien of je wel of niet kunt afspreken met vrienden voor de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben gek op structuur! Het maakt het leven zo veel makkelijker vind ik. Je hoeft niet elke dag het wiel uit te vinden, en kunt gebruik maken van je structuur en routines

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Structuur, je dagelijkse ritme plannen, zorgt voor rust. Waar ik nog aan wil werken is hoe ik rustig voor mijn dochter kan opstaan. Soms lukt dit, soms niet. Ze wordt namelijk vaak huilend wakker en om haar dan maar even te laten liggen.... Dat kan ik niet. Dus mijn ritme is eigenlijk aangepast op dit moment aan haar ritme. Maar dat zou ik dolgraag anders zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alles ligt klaar voor de volgende dag. Sleutels, telefoon, pasje, appel ect. Tafel is gedekt, medicatie ligt klaar, kleren liggen klaar.
    Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.