Pagina's

maandag 8 januari 2018

goede voornemens?

Ja, het nieuwe jaar is weer begonnen.
Veel mensen beginnen dan ook met het uitvoeren van hun goede voornemens.
Heb jij ze ook gemaakt?

Bij meergeldminderstress las is over een jaarplan.
Niet zomaar goede voornemens maar gericht doelen maken en er mee aan de slag gaan.
Mijn top 3 om mee aan de slag te gaan;
- structuur op het werk
- structuur thuis
- ontspullen

Structuur op het werk.
Sinds afgelopen zomer zijn mijn werkzaamheden wat veranderd waardoor ik veel meer vrijheid heb om mijn tijd in te delen.
Hier blijk ik toch wel wat moeite mee te hebben.
Allerlei regelzaken nemen mijn tijd in beslag waardoor ik veel minder op de afdelingen kom dan ik wil. Ondanks de tijden die ik me hiervoor heb gesteld.
Voor de feestdagen was ik hier al mee bezig geweest en heb een iets meer realistische planning gemaakt. Nu wordt het zaak om met m'n nieuwe planning te gaan werken in de hoop dat dit beter werkt.

Structuur thuis
Met 2 personen met autisme in huis kan het niet anders dan dat er structuur moet zijn.
Nu heeft elk mens vaak van nature een structuur maar in ons geval moet het wat meer op elkaar worden afgestemd. Zeker omdat manlief zeer waarschijnlijk last heeft van chronische stress.
Daarnaast heeft dochterlief haar afspraken bij de hulpverlening en gaat ze vanaf dit jaar naar een gastgezin ter ontlasting van manlief.
We hebben al kennis gemaakt met het gezin en naar ons idee kan dit een meerwaarde voor haar zijn.
Het gezin heeft 4 dochters in verschillende leeftijden waar dochterlief tussen valt.
Ze zal hier veel kunnen 'afkijken'.

Ontspullen
Het moeilijkste punt voor mij.
Ik ben nl nogal een verzamelaar. van 'je weet maar nooit....'
Maar voor manlief geeft al die 'spulletjes' alleen maar extra stress.
Nu probeer ik alles zoveel mogelijk in mijn hobbykamer te houden maar ja...
De zolder staat ook nog aardig vol met verschillende verhuisdozen.
En ik wil niet dat ze daar jaren ongeopend blijven staan.
Dan kan ik er beter een ander blij mee maken.

Verder ga ik gewoon door met niet teveel geld uit geven.
sparen voor de buffer en voor aflossing.

Heb jij goede voornemens/doelen gesteld voor het nieuwe jaar?
Hoe ga jij er mee aan de slag?

4 opmerkingen:

  1. Hoe ga je het ontspullen concreet aanpakken? Gebruik je bijvoorbeeld de methode van Marie Kondo?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole,

      Volgende week staat er een blogje over online.
      Heb wel van Kondo gehoord maar heb me daar niet in verdiept.
      Voorlopig gewoon een item per dag.
      Misschien dat er daarna een ronde volgt :)
      Je moet tenslotte ergens beginnen.

      Verwijderen
  2. Hoi Mon,
    Minimalisme spel iets voor je? 465 dingen wegdoen in 1 maand. Ik doe mee :-) Groetjes, Pauline
    http://www.groenmetsaar.nl/thuis/van-minimalisme-game-naar-minder-consuminderen/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Pauline,

    Klinkt leuk maar denk niet dat ik dat ga halen in 1 maand. Tenzij ik alle kledingstukken stuk voor stuk tel (dan ben ik al een eindje). Beetje te druk met werk en hier thuis.
    Maar over een heel jaar hoop ik toch wel een hoop weg te kunnen doen. Nu wil ik ook een aantal dingen verkopen en ik tel het pas als weg als het echt weg is.
    M'n kofferbak ligt al vol met dingen voor de kringloop (maar volgens mij had jij daar al een paar dingen van gezien ;)) maar nog steeds niet van gekomen om weg te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.