Pagina's

zaterdag 30 december 2017

Aan welke tip heb jij veel gehad?

In heel je leven leer je veel dingen en krijg je regelmatig tips van anderen.
Maar aan welke tip heb jij veel gehad?

Misschien kan je er zo een rijtje opnoemen en ik denk dat ik er ook wel een aantal kan noemen.
Zeker op het gebied van consuminderen en omgaan met autisme heb ik veel geleerd/gelezen van anderen.

Maar als je mij vraagt welke tip er voor mij dit jaar uitspringt.....

Dan is dat toch wel hoe je chocoladevlekken uit kleding haalt.

Raar maar waar.

Hoeveel shirtjes en overige kleding ik van dochterlief heb weggegooid nadat er chocoladevlekken in zaten die er in de was niet uitgingen...
Normaal  doe ik vaak groene zeep op vlekken en vaak is dat wel voldoende. Maar bij chocoladevlekken helaas niet.
Aan het begin van het jaar gooide ik het zoveelste mooie shirtje (1 maal gedragen) op de stapel om weg te doen en toen was ik het helemaal zat.

Op internet vond ik diverse tips; maar waar de één lyrisch over schreef vond de ander het niet werken. Ook de gebruikte ingrediënten die nodig waren verschilde nogal.
Toen zag ik een tip waarin alleen water en zout worden gebruikt.
Het werkt zowel bij oude als verse vlekken. Dat kon ik wel eens proberen.

hoe werkt het;
- spoel zoveel mogelijk de chocoladevlek uit (bij oude ingewassen vlekken heeft dat geen zin )
- doe een flinke schep zout in een emmer of teiltje en vul dat aan met koud water (meestal doe ik eerst wat warm om het zout op te lossen en verder koud erbij)
- dompel het kledingstuk helemaal onder in het water
- laat het 2 uur staan
- na 2 uur het kledingstuk uitspoelen (de vlek is dan al grotendeels verdwenen) en daarna gewoon wassen.

zelfs bij shirtjes die al klaar lagen om weg te gooien lukte het om op deze manier de vlek eruit te krijgen.

Waarom is dit voor mij de beste tip dit jaar?
- ik spaar geld uit door niet steeds nieuwe kleding te kopen
- ik gooi niets onnodig weg
- dochter houdt haar shirtjes langer (veel shirtjes draagt ze met zoveel plezier dat ik moeite moet doen om ze te laten 'verdwijnen' als ze te klein geworden zijn)
- ik hoef geen agressieve/speciale middelen te gebruiken/kopen

Wat was de beste tip die jij gekregen/gevonden hebt dit jaar?

1 opmerking:

  1. Ik kan me zo gauw niets voor de geest halen! Blijkbaar springt er niet eentje uit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.